Dyslexie en leesstoornis: onze leestraining kan helpen

Wij hebben onze leescursus getest bij dyslecten.

In 2007 hebben we, samen met de Universiteit van Utrecht, een aantal proeftrainingen gegeven op scholen (zie ook hier). Van 26% van de leerlingen wisten we dat ze een leesstoornis (dyslecten, langzame lezers zonder aanwijsbare reden) hadden. Na afloop van de training bleek dat bij 80% van deze groep de resultaten boven verwachting waren.


Woordgroepen

Een onderdeel van onze leescursus is het leren lezen in woordgroepen. Dit leverde bij 80% van de dyslecten een groot voordeel op. Een woordgroep bestaat uit 3 tot 5 woorden. Bij het woord voor woord lezen moeten de hersenen elke keer wachten op het volgende woord(en) totdat er een combinatie ontstaat die iets betekent. Door in woordgroepen te lezen ontstaat direct al een betekenis. Dit is veel sneller en makkelijker te verwerken door de hersenen.


Cijfers

Uit de pilottrainingen, die samen met het Expertisecentrum voor leermiddelenontwikkeling van de Universiteit van Utrecht zijn gehouden, kwamen het volgende gemiddelde resultaat naar boven bij 26 dyslecten.

WPM = leessnelheid in woorden per minuut
ELS = effectieve leessnelheid (WPM x % begrip)

Spectaculaire verbeteringen bij dyslecten na het volgen van onze leescursus.

Alhoewel dit slechts een kleine steekproef is, lijkt het duidelijk dat er zeer veel progressie geboekt kan worden bij het volgen van een een Pro Read leescursus. Een verdubbeling van de Effectieve Leessnelheid is eerder regel dan uitzondering.

Als je weet of het vermoeden hebt dat je dyslectisch bent of een leesstoornis hebt, dan raden we je aan om de gratis leestest te doen. Is jouw score voor de effectieve leessnelheid net boven of onder de 100, dan adviseren we je om je in te schrijven voor onze op maat gemaakte leescursus.

Bij twijfel kun je uiteraard contact met ons opnemen.